Strona korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Szczegóły dotyczące plików cookies znajdziesz w Polityka Prywatności.
Tak akceptuję
Bóle krzyża

Bóle krzyża - przyczny i metody leczenia

Bóle krzyża to jedna z najczęstszych przyczyn wizyt u lekarza, nieobecności w pracy, pobytu w szpitalu, a nawet operacji. Najboleśniej odczuwają je osoby czynne zawodowo w wieku 30-50 lat. Mimo iż komfort pracy jest dzisiaj większy, na bóle krzyża uskarża się obecnie znacznie więcej osób niż 30 lat temu. Spowodowane jest to zmianą trybu życia, jaki prowadzimy. Spędzamy długie godziny w pozycji siedzącej zarówno w pracy, jak i w domu.

Bóle krzyża nasilają się wraz z wiekiem. Dlatego o kręgosłup powinniśmy dbać przez całe życie. Najlepszą metodą walki z z bólem jest regularny wysiłek fizyczny oraz utrzymywanie masy ciała odpowiedniej dla naszego wieku i wzrostu. Zalecana jest regularna gimnastyka, aktywny wypoczynek, okresowo postępowanie rehabilitacyjne. Powinniśmy wybierać takie ćwiczenia, które nie obciążają kręgosłupa, czyli na przykład pływanie lub jazdę na rowerze. O kręgosłup możemy dbać również w domu. Wystarczy siedzieć z podpartym odcinkiem lędźwiowym kręgosłupa oraz starać się utrzymywać sylwetkę w pozycji wyprostowanej. Krążenie bioder i przeprosty także przyniosą ulgę dla kręgosłupa, dzięki czemu będziemy czuć się lepiej. Warto pamiętać o tym, jak ważna jest rozgrzewka przed wykonywaniem ciężkich prac w domu czy w ogrodzie. Wystarczy kilka ćwiczeń rozciągających, by uchronić się przed bólem pleców. Dodatkowo, pamiętajmy o używaniu narzędzi na długich rączkach, które chronią przed nadmiernym pochylaniem się.

Konsultacja naukowa: dr hab. n. med. Krystyna Księżopolska-Orłowska, Kierownik Kliniki Rehabilitacji Reumatologicznej Instytutu Reumatologii w Warszawie.

Więcej o Aleve

Produkty z kategorii