Strona korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Szczegóły dotyczące plików cookies znajdziesz w Polityka Prywatności.
Tak akceptuję
Praca i czas wolny w ciąży

Praca i czas wolny w ciąży

Praca w ciąży

Każda kobieta ciężarna jest chroniona przez prawo. Przede wszystkim niewskazane są ciężka praca fizyczna, praca w godzinach nocnych oraz w warunkach szkodliwych dla zdrowia. Jeżeli przed ciążą kobieta pracowała w takich warunkach, pracodawca ma obowiązek zmienić jej stanowisko pracy lub zakres obowiązków w okresie ciąży bez zmniejszenia wcześniejszego wynagrodzenia.

Praca przy komputerze w ciąży

Nie ma przeciwwskazań, by podczas ciąży kobieta pracowała przy komputerze – dotychczas nie stwierdzono, aby urządzenie to miało niekorzystny wpływ na płód i przebieg ciąży. Mimo to należy ograniczać czas spędzany przed komputerem. Zaleca się, aby kobieta ciężarna pracowała przy komputerze nie więcej niż 4 godziny dziennie.

Aktywność fizyczna w ciąży

Przy prawidłowo przebiegającej ciąży aktywność fizyczna jest wręcz zalecana. Jej brak może powodować uczucie ciągłego zmęczenia, zmniejszenie elastyczności mięśni, utratę kontroli nad ciałem. Oczywiście należy zaniechać wyczynowego uprawiania sportów oraz dyscyplin związanych z dużym wysiłkiem fizycznym, z podskokami, przeciążeniami, możliwością urazów. Powinno się zrezygnować z jazdy konnej, podnoszenia ciężarów, jazdy na nartach, na rolkach, łyżwach, skoków, surfingu. Nic za to nie stoi na przeszkodzie, by korzystać z basenu – pływanie rozluźnia mięśnie grzbietu oraz zwiększa wytrzymałość mięśni. Wskazane są również gimnastyka i ćwiczenia rozciągające. Nie rezygnuj z wizyt w fitness clubie. Poinformuj trenera o swojej ciąży, postara się dobrać dla Ciebie odpowiedni zestaw ćwiczeń. Warto dodać, że regularne ćwiczenia w ciąży pozwalają lepiej znieść ból porodowy, a po porodzie łatwiej i szybciej wrócić do poprzedniej figury i kondycji. Niemniej należy pamiętać, że wysiłek fizyczny w prawidłowo przebiegającej ciąży musi być ograniczony. Podejmowanie na nowo aktywności fizycznej lub jej zwiększanie podczas ciąży jest przeciwwskazane.

Podróżowanie samolotem lub samochodem w ciąży

W prawidłowo przebiegającej ciąży nie trzeba rezygnować z podróży samochodem. Można również samodzielnie prowadzić auto, należy jedynie pamiętać o zachowaniu pewnych środków ostrożności, aby podróż przebiegała bezpiecznie.

Jeżeli chodzi o podróżowanie samolotem kobiet w ciąży, to większość linii lotniczych pozwala na odbywanie podróży kobietom do 36. tygodnia ciąży. Niektóre linie wymagają specjalnego zaświadczenia od lekarza o braku przeciwwskazań do odbycia podróży. Warto sprawdzić przepisy przed planowanym wylotem. Uważa się, iż najbezpieczniejszy jest drugi trymestr. Względnymi przeciwwskazaniami do latania mogą być: ciężka niedokrwistość, niedokrwistość sierpowata czy zakrzepowe zapalenie żył w przeszłości.

Bez względu na to, jakim środkiem komunikacji podróżujesz, zawsze miej zapięte pasy bezpieczeństwa, które chronią zarówno Ciebie, jak i Twój płód. Pas powinien przechodzić nad mostkiem i pod brzuchem, przylegając jak najbliżej do ud. Co dwie godziny rób przerwy, odpinając pas, aby zapobiec obrzękom. Pamiętaj o zabraniu ze sobą pełnej dokumentacji medycznej dotyczącej ciąży. Jeżeli to możliwe, nie prowadź samochodu w końcowym okresie ciąży. Przepisy drogowe zwalniają kobiety w widocznej ciąży z obowiązku zapinania pasów, jednak dopóki nie sprawia Ci to problemu, dla bezpieczeństwa dziecka i swojego używaj pasów bezpieczeństwa podczas jazdy.

Konsultacja naukowa dr n. med. Ewa Kuś, specjalista ginekolog położnik

Więcej o Elevit Pronatal

Produkty z kategorii